Fulfilment, wat is het? | Bollux Groeibasis

Fulfilment, wat is het?

Als e-commerce bedrijf kun je ervoor kiezen om je fulfilment uit te besteden. Dit betekent dat je de bestellingen laat verpakken door een andere partij, waarna ze naar de eindgebruiker gaan. Deze externe partij neemt dus de opslag, het inpakken en verzenden naar de klant over van jou als verkoper. Hierdoor kun je veel tijd besparen en je richten op andere werkzaamheden binnen je onderneming. Lees in deze blog meer over de werking van fulfilment en de voordelen ervan.

Voordelen van een fulfilment center

Nu ben je natuurlijk benieuwd wat de voordelen van een fulfilment center zijn en waarom het interessant is voor jouw onderneming om dit uit te besteden. Hieronder beschrijven we de volgende voordelen:

  • Snelle levertijd
  • Niet zelf alle pakketten inpakken
  • Geen inkopen voor verpakkingsmateriaal
  • Goedkopere verzending
  • Meer tijd om te ondernemen

Bij een succesvol e-commerce ondernemer stromen de bestellingen binnen. Deze bestellingen moeten natuurlijk zo goed en zo snel mogelijk verwerkt worden. De producten moeten worden gepakt om ze daarna netjes in een verzenddoos te stoppen. Indien nodig wordt vullingsmateriaal toegevoegd om ervoor te zorgen dat de producten niet beschadigd raken. Als laatste plak je een verzendlabel op de doos van het vervoersbedrijf waarmee jij prijsafspraken hebt. Vaak moet je deze pakketten zelf aan het einde van de middag naar een postkantoor brengen, waardoor je een langere levertijd hebt. Om betere conversie te behalen kan je een afhaalservice bespreken met je vervoersbedrijf, waardoor jij een snellere levertijd kan garanderen. Echter, je hebt hier redelijk wat volume voor nodig en dit is als starter lastig. 

Een fulfilment center heeft meerdere webwinkels als klanten. Door alle bestellingen van deze webshops te bundelen, kan dit center verschillende voordelen bieden. Zo hebben ze lagere verzendkosten en kunnen de webshops een snellere levertijd bieden. Vaak is de levertijd “Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis”. Deze snelle levertijd helpt bij het verhogen van hogere conversies op je artikelen.

De kosten bij fulfilment?

Wanneer je een samenwerking hebt met een fulfilment center is het belangrijk dat je de verschillende kosten inzichtelijk hebt. Zo heb je namelijk te maken met de kosten voor de opslag, pick & pack, verzendlabel en retourverwerking. Om gebruik te maken van de diensten van het fulfilment bedrijf moeten jouw producten in het magazijn van het fulfilment center liggen. Sommige bedrijven brengen naast de opslag ook kosten in rekening voor de ontvangst van de goederen. De opslagkosten zijn bij de meeste fulfilment bedrijven gebaseerd op een prijs per pallet. Ondanks alle kosten is het zelf verzenden vaak duurder dan het uitbesteden ervan. 

Naast dat je goedkoper uit bent, is het grootste voordeel dat je veel tijd terug krijgt bij het uitbesteden van deze diensten. Deze tijd kun je bijvoorbeeld investeren in het laten groeien van je onderneming.

Een e-commerce ondernemer krijgt ook te maken met retouren. Fulfilment centers kunnen deze meestal voor je verwerken. De kosten die hiervoor gevraagd worden, variëren sterk. Vaak is het afhankelijk van het type artikel en de tijd om een artikel te verwerken. Meestal liggen deze kosten rond de 1 à 2 euro.

Voordelen fulfilment door Bollux

Bollux heeft als doel om samen met hun partners te groeien binnen de e-commerce! Door jouw fulfilment uit te besteden aan Bollux, houd jij meer tijd over om je te focussen op het laten groeien van je onderneming! Neem contact met ons op om een offerte te ontvangen met de scherpe all-in prijzen voor het verwerken van je bestellingen.

Fulfilment

Bollux biedt alle eerder genoemde voordelen in één pakket. Zo hebben wij de lever garantie van “Voor 23.59 besteld, morgen in huis” en kunnen klanten zelfs op dezelfde dag nog het pakket geleverd krijgen via onze same day delivery. We versturen onze pakketten momenteel voor scherpe tarieven naar Nederland en België. Per 1 januari 2022 heb je bij Bollux de mogelijkheid om pakketten en zelfs pallets door heel Europa te versturen. Zo kan ook je internationale shop blijven groeien.

Opslag

Om fulfilment af te nemen is het ook noodzakelijk om je opslag bij ons neer te leggen. Pakketten kunnen natuurlijk pas verzonden worden als deze bij ons in het warehouse liggen. Het grote verschil tussen Bollux fulfilment en andere fulfilment bedrijven is dat de kosten voor de opslag niet worden berekend aan de hand van palletplaatsen, maar per m3. Hierdoor betaal je alleen voor de ruimte die je daadwerkelijk gebruikt! Bij andere fulfilment partijen die factureren aan de hand van palletplaatsen krijg je te maken met het betalen voor ‘lucht’. Het volledig vullen van een palletplaats is namelijk in veel gevallen niet mogelijk, omdat de dozen die erop staan niet de meest optimale afmetingen hebben.

Aan de hand van de afmetingen en hoeveelheden artikelen wordt een berekening gemaakt van hoeveel m3 er gemiddeld in een kalendermaand heeft gelegen. Vanuit hier factureert Bollux aan de hand van staffels de opslagprijzen. Zo zijn de kosten voor opslag altijd transparant! Houd ook zelf de voorraad door in te loggen in het klantportaal.

Retouren

Je kent je het vast wel. Een deel van je bestellingen komt retour, moeten nagekeken worden en in veel gevallen opnieuw op voorraad gelegd worden. Dit is een tijdrovende en vaak vervelende werkzaamheid. Bollux biedt de mogelijkheid om dit van je over te nemen! Zo worden de binnengekomen retouren verwerkt en eventueel opnieuw klaargemaakt voor verkoop. Voor de verwerking van de retouren worden duidelijke afspraken gemaakt met de betreffende verkoper. Moet het artikel schoon worden gemaakt of zitten er andere werkzaamheden aan om hem weer verkoopklaar te maken, zitten hier kosten aan verbonden.

Deel deze post!
Facebook
Twitter
LinkedIn