Hoe zoekwoorden gebruiken op Bol.com met zoektrends?
Als een product niet goed verkoopt, kan het liggen aan het aantal klantbezoeken op je pagina. De teleurstellende stroom aan bezoekers kan verschillende redenen hebben. Om je product beter vindbaar te maken en het aantal bezoekers te verhogen, gaan we in dit artikel dieper in op de bol zoektrends. Dit is een gratis SEO tool die je vindt in jouw verkoopaccount op bol.com.
Wat zijn zoektrends?
Zodra je op bol.com op zoek gaat naar een specifiek artikel, typ je dit in bij de zoekbalk op de website. Als resultaat zie je nu producten die het getypte woord in de titel of tekst hebben staan. Als bezoeker op de website wordt je geholpen, doordat nu slechts relevante resultaten worden weergegeven. De zoekopdracht die je aan het systeem hebt gegeven, wordt bijgehouden. In dit proces van data verzamelen wordt niet alleen jouw zoekopdracht, maar dat van iedere bezoeker bijgehouden. Zo ontstaat er een overzicht van het totale zoekvolume van elk woord dat ooit is opgezocht. Dit overzicht noemen we zoektrends en ze geven dus precies weer hoe vaak een woord is opgezocht.
Waarom doe je een zoekvolume analyse?
Een analyse naar het aantal zoekopdrachten op een woord kan worden ingezet voor verschillende doeleinden. Het verhogen van het bezoekersaantal is zeker niet het enige doel. Ook voordat je een product online gaat zetten, is het verstandig om de zoektrends onder de loep te nemen. Hieronder behandelen we 3 redenen voor het gebruik van een zoektrend analyse:
Kansen inschatten
Stel je denkt een top product te hebben gevonden voor de verkoop op bol.com. Je hebt tijd en misschien wel geld geïnvesteerd in het maken van productfoto’s en -teksten en je productpagina ziet er gelikt uit. Dagen en uiteindelijk weken gaan voorbij zonder dat je product veel bezoekers weet te trekken. Je verkoopt uiteindelijk dus niet zoals gehoopt en er bestaat een grote kans dat dit te maken heeft met het zoekvolume. Het is daarom belangrijk om goed te analyseren hoe vaak er wordt gezocht naar het product. Je bent dus de kansen op een succes aan het inschatten.
Search Engine Optimalisation (SEO)
Een product met een titel of tekst waar de juiste zoekwoorden missen, zal niet goed gevonden worden. Dit heeft te maken met SEO (Search Engine Optimalisation). Simpel gezegd houdt dit in dat je product gevonden wordt, doordat je de juiste zoekwoorden in je titel of tekst hebt staan. Het onderzoeken van het zoekvolume op een woord stelt je in staat om te weten te komen welke woorden je het beste kunt gebruiken.
Wanneer je bijvoorbeeld schoenen verkoopt op bol.com, zul je het zoekwoord ‘schoenen’ in je titel en productbeschrijving willen gebruiken. Hier wordt namelijk vaak op gezocht. Kijk maar eens naar de zoektrends
Wel moet je rekening houden met de koopintentie van de consument. Wanneer ze zoeken op ‘schoenen’, zijn ze vaak nog oriënterend. Wanneer de consument zoekt op ‘heren schoenen maat 44’, zijn ze veel specifieker in hun zoekopdracht. Ze hebben hier dus al een keuze gemaakt: Heren schoenen van maat 44. Dit betekent dat de koopintentie veel groter is. Wel wordt er veel minder vaak op gezocht. Kijk maar eens naar deze zoektrends.
Ondanks dat de trends lager zijn, zullen de mensen die hierop zoeken veel eerder een aankoop doen. Dit zijn dus minder potentiële klanten, maar wel een waardevolle doelgroep met een hoge koopintentie. Probeer deze zoekwoorden dan ook mee te nemen in je titel en productbeschrijving.
Seizoentrends ontdekken
Niet elk product wordt het hele jaar verkocht. Neem bijvoorbeeld een elektrische deken. Vooral in de koude maanden van het jaar wordt er gezocht naar dit artikel. Door in het zoekwoorden onderzoek aandacht te besteden aan de spreiding gedurende het jaar, kom je achter de seizoentrends van een artikel. In het geval van de elektrische deken is dit handig, want zo weet je dat je geen hoge sales hoeft te verwachten in de zomer. Daarnaast helpt dit bij het inkoopbeleid dat gehanteerd moet worden. Het is nu duidelijk wanneer mensen naar het artikel zoeken, waardoor je ook weet in welke periode er weer voorraad klaar moet liggen.
De bol.com zoektrends analyse tool
De zoekwoord resultaten die hierboven getoond worden zijn verkregen via de zoektrends analyse tool van bol.com. Om toegang te krijgen tot deze tool is het vereist dat je een eigen bol.com account hebt. In je verkopersaccount kun je hier de tool vinden:
Je vindt hier de zoektrends van bol.com klanten in een mooie grafiek weergegeven. T/m 4 jaar terug is hier te zien wat het zoekvolume is geweest verdeeld over de periode. Onder de zoekbalk in deze tool voeg je makkelijk 3 extra termen toe om ze onderling te vergelijken.
Gelukkig hoef je niet alles zelf te bedenken. Op het moment dat je de zoektrends van een woord hebt geladen, zullen ook direct gerelateerde zoektermen worden getoond. Op deze manier heb je snel een overzicht van waar nog meer naar gezocht wordt. Ze staan zelfs al op volgorde van meest naar minst gezocht.
Om op meer zoekwoorden te komen, kun je ook gewoon naar de site van bol.com gaan. Je typt dan je zoekwoord in zonder op enter te drukken en bol.com geeft dan suggesties om op te zoeken. Deze suggesties zijn gebaseerd op zoekwoorden die vaker door klanten ingetypt worden. Zie hier het resultaat voor het woord ‘schoenen’.
Doordat deze zoeksuggesties zijn gebaseerd op zoekopdrachten van andere mensen is het handig om deze ook te gaan controleren op zoekvolume.
SEO optimale productteksten van Bollux
Het zoekwoordenonderzoek is het belangrijkste onderdeel voor het schrijven van een converterende producttekst. Bollux schrijft SEO optimale teksten voor e-commerce ondernemers. Wil jij weten hoe je productpagina scoort op bol.com? Laat dan de gratis QuickScan uitvoeren een Content Expert van Bollux.