Hoe adverteren op Bol.com met Sponsored Products | Bollux Groeibasis

Hoe moet je adverteren op bol.com?

Dit is een vraag die iedere verkoper op bol.com graag beantwoord wil hebben. Maar hoe kun je nou makkelijk meer gaan verkopen via bol.com? In dit artikel gaan we dieper in op het adverteren via bol.com en hoe dit ook je organische ranking kan beïnvloeden. Door te gaan betalen voor advertenties kun je makkelijk je sales een boost geven. De advertenties op bol.com worden ook wel Sponsored Products genoemd. In een apart systeem kun je deze beheren en verschillende campagnes aanmaken.

Wat is Sponsored Products?

Sponsored Products is een dienst die bol.com aanbiedt aan haar partners. Het is een apart software systeem dat gekoppeld is aan bol.com. In dit systeem kun je betalen om meer zichtbaarheid te creëren. Door deze zichtbaarheid is het mogelijk om meer bezoekers op je productpagina te krijgen en dit kan vervolgens zorgen voor meer verkopen. 

In Sponsored Products kun je een campagne aanmaken om producten te gaan adverteren. Je kunt hierin zoveel campagnes aanmaken als je zelf wil. Wij raden altijd aan om voor één product of productcategorie een aparte campagne aan te maken. Dit zorgt voor een duidelijk overzicht in de data die voortkomt uit de campagnes. Wanneer je verschillende producten gaat combineren in één campagne zal ook de data gecombineerd gaan worden. Zo houd je lastig het overzicht en kun je moeilijker sturen op je verkregen data.

Waar je als verkoper wel rekening mee moet houden, is dat je niet de enige bent die adverteert op het platform. Het is namelijk voor iedere partner van bol.com mogelijk om advertenties te gaan draaien. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk tegen elkaar aan het bieden bent op een stukje zichtbaarheid. Hierbij laat bol.com de hoogste bieder het vaakst voorkomen in de zoekresultaten.

Hoe kan Sponsored Products mijn sales boosten?

Door te betalen voor Sponsored Products wordt je meer zichtbaar, krijg je meer verkeer en ga je dus meer verkopen. Helaas kost dit allemaal wel geld en zo houd je dus een lagere marge over. Iets wat je als verkoper natuurlijk niet wil. Het mooie aan Sponsored Products is dat de resultaten die je ermee behaalt, ook mee tellen voor de organische ranking. De organische ranking betekent je positie in de resultaten die getoond worden wanneer iemand een zoekwoord intypt. Hiervoor is niet betaald en deze plek heb je dus echt weten te verkrijgen.

Al deze “gekochte” bezoekers en klanten tellen dus wel mee in de positie van de organische zoekresultaten. Hieruit zul je weer een “gratis” stroom aan klanten krijgen. Wanneer je hier ook verkopen op gaat behalen zal je marge dus weer stijgen. 

Wat kost het om Sponsored Products te gebruiken?

Wat het precies kost om advertenties te gaan draaien, bepaal je helemaal zelf. Zo kun je bij het aanmaken van een campagne je dagelijkse budget kiezen. Bol zal zich hieraan houden en niet over het aangegeven bedrag heen gaan. Om je biedingen te bepalen heb je twee opties: automatische biedstrategie en handmatige targeting. 

Bij de automatische biedstrategie neemt bol.com het gehele proces van je over. Zij kiezen dan op welke woorden je getoond zult worden en bepalen daarbij een prijs. Jij hoeft alleen de gewenste ACOS (All Cost Over Sales) door te geven. De ACOS bepaalt hoeveel kosten er gemaakt mogen worden ten opzichte van de verkopen. Bij een product dat voor €100,- verkocht wordt en een ACOS van 20% heeft, betekent het dat bol.com dus €20,- kosten mag maken om een product te verkopen. 

De tweede optie is om een handmatige targeting te gaan toepassen. Hierbij moet je zelf de zoekwoorden gaan toevoegen voor de producten die je adverteert. Per zoekwoord kun je een bedrag bieden dat je betaalt per klik. Wanneer je deze op bijvoorbeeld €0,50 zet, betaal je telkens €0,50 als er iemand op de advertentie klikt. Bij deze strategie is het verstandig om een berekening te maken tussen je conversie (aantal verkopen op de 100 bezoekers) en je kosten per klik. 

Stel je conversie is 10%. Dan zul je dus 10 verkopen hebben op 100 bezoekers. Als je €0,50 biedt per klik op je advertentie, betaal je dus voor deze klanten €50,- (0,50 x 100 = 50). Dit betekent dat je uit de gezamenlijke verkoop van deze 10 artikelen meer dan €50,- moet verdienen om break even te draaien. In het begin kun je er ook voor kiezen om akkoord te gaan met break-even of zelf een klein beetje verlies. Je zult namelijk ook stijgen in de organische ranking en dat zal later weer voor meer verkopen zorgen.

Data verzamelen om je campagne te verbeteren

Sponsored Products verzamelt alle data uit de campagnes. Zo kun je zien hoe vaak je bent getoond, wat de kosten zijn, hoe vaak erop je advertentie is geklikt en wat de totale opbrengsten zijn. Om een Sponsored Products campagne te optimaliseren, adviseren wij altijd om bovengenoemde biedstrategieën te combineren.

Het beste kun je namelijk beginnen met een automatische biedstrategie. Bol.com gaat dan namelijk eerst voor je aan de slag en gaat zoekwoorden bepalen. Deze zoekwoorden worden inzichtelijk gemaakt voor jou als verkoper. Zo kun je zien op welke zoekwoorden je goed gevonden wordt en op welke zoekwoorden dit minder het geval is. 

Deze data ga je gebruiken om een handmatige campagne aan te maken. Hierbij kies je alleen de best resulterende zoekwoorden. Op deze zoekwoorden zet je dan vervolgens een prijs per klik die je hebt berekend met je conversiepercentage. Ons advies is om een beetje te blijven spelen met je prijs per klik. Soms zit je net iets te hoog of te laag. Door te blijven proberen, kun je veel geld besparen.

Deel deze post!
Facebook
Twitter
LinkedIn